Onlangs heeft de SIDN een onderzoek uit laten voeren onder een groot aantal ondernemers, starters en ZZP'ers, om er achter te komen waarom de ene ondernemer succesvoller online is dan een ander. Wat maakt deze groep succesvol? In deze blogpost delen we de 5 belangrijkste kenmerken die ondernemers op het internet succesvoller maakt en zo meer omzet genereren met hun online aanwezigheid.
De meest succesvolle online ondernemers slepen niet zo zeer meer orders en bestellingen binnen met hun website en online aanwezigheid, maar de grootte van hun orders is daarentegen wel veel groter: namelijk 3 tot 4 keer! De gemiddelde orderwaarde ligt op zo'n 1400 euro. Zeker als jouw orders en bestellingen vaak groter zijn, heeft het dus zeker nut om te investeren in je website.
Het onderzoekt toont aan dat je op zich geen specialist of expert hoeft te zijn, maar ondernemerservaring helpt wel - en dat hoeft dan niet perse online ervaring te zijn. De groep die 5 of meer jaar ervaring heeft in het runnen van een eigen bedrijf genereert online de meeste omzet. Zij kunnen hun producten en diensten net wat beter presenteren en onderscheiden, wat hun website en online aanbod effectiever maakt dan die van minder ervaren ondernemers.
De hoeveelheid tijd en geld wat je in je website investeert is niet doorslaggevend voor je online succes. Regelmaat is dat wel. De meest succesvolle ondernemers werken elke week hun website en online aanwezigheid bij, met zowel betaalde als gratis activiteiten. Denk daarbij aan:
Succesvolle online ondernemers zijn precies, houden niet van half werk, en letten op details. Zo investeren ze bovengemiddeld in een professionele en goede website, hosting en e-mail. Denk daarbij aan:
Deze punten wekken meer vertrouwen op, en klanten die grotere orders vergeven letten hier op.
Je kunt op het internet veel gratis doen aan promotie van je website, zoals het posten op social media en het bijwerken van je website. Hiervoor geldt de regel "goedkoop is duurkoop". De meeste succesvolle online ondernemers investeren in hulp bij en (gedeeltelijk) uitbesteden van hun online promotie en online marketing. En het gaat dan niet om grote bedragen: gemiddeld gezien investeren ze niet meer dan 1000 euro op jaarbasis. Voor dit bedrag genereren ze veel meer online leads dan de ondernemers die alleen gratis doe-het-zelf promotie gebruiken. Met name het investeren in SEO om bijvoorbeeld je autoriteit te verhogen en je online vindbaarheid in zoekmachines, kan flink wat opleveren.