Als tweede gastblogger laten we Nathalie van communicatiebureau Opgevallen aan het woord over het bouwen van een sterk merk. “Hoe wil je je merk neerzetten?” “Nou, wij worden de Apple van de zonnepanelen, webshops, supermarkten, rijscholen!” De tekst die aan de keukentafel van Opgevallen opvallend vaak over tafel vliegt. Ons advies? Laat het droomplaatje van Apple even los. Ja, Apple is uniek. Maar jij ook! Om succesvol te zijn hoef je geen Steve Jobs te worden. Liever niet zelfs, dat was namelijk een hele onaardige snuiter ;-). Jouw bedrijf heeft zijn eigen DNA en unieke waarde. Dát is het merk dat je wilt neerzetten. Hoe je daar goed mee start, daar neem ik je graag even in mee.
Bepaal je onderscheidend vermogen
Vage term hè, ‘onderscheidend vermogen’. Zie het als jouw unieke plekje in het weiland, zoals onze held Jos Burgers het zo mooi noemt. Vraag je af wat jou nu écht anders maakt dan de concurrentie. Dat hoeft niet per se in je aanbod te zitten. Het verschil kan ook zitten in HOE jij je aanbod levert. Kijk maar naar Coolblue met alles voor een glimlach. Klanten blij maken is hun streven in alles. Dat vertaalt zich naar slimme oplossingen, zoals bezorging wanneer het jou uitkomt, maar ook wachttherapie na het plaatsen van je online bestelling. Niet alles hoeft direct perfect bij Coolblue. ‘Elke dag een beetje beter’ is het motto. Elke dag werken aan verbeteringen die de mondhoekjes van klanten omhoog trekken en een glimlach tevoorschijn toveren.
Je krijgt dit onderscheidend vermogen boven tafel door in gesprek te gaan. In gesprek met collega’s, klanten en specialisten uit jouw vakgebied over wat jouw merk uniek maakt. Opvallend anders dan anderen. Vraag goed door en wees kritisch. Is ‘service leveren’ echt onderscheidend? Wat is dan precies die service? Kan je nog een element toevoegen aan die service waarmee het nog meer waarde levert voor de klant? ‘Kwaliteit leveren’, dat willen we allemaal, maar hoe doe jij dat op jouw eigen unieke manier? Waarin kan de klant de kwaliteit herkennen? Dat soort vragen. Maar ook ‘op welke klantbehoefte speel jij in als geen ander?’. Heb je het in kaart? Ga de uitdaging aan om het nog sterker te maken met hulp van de Blue Ocean Strategie.
Ontdek nieuwe markten met de Blue Ocean Strategie
Je kunt je marktpositie versterken door gebruik te maken van de Blue Ocean Strategie. Je creëert zo een hele nieuwe markt. Je kunt je krachten bundelen met een ander merk, denk aan de samenwerking tussen Philips en Douwe Egberts in de ontwikkeling van de Senseo. Je kunt ook zelfstandig een hele nieuwe markt ontdekken. Een mooi voorbeeld hiervan is de ontwikkeling van de Nintendo Wii. Nintendo was al jaren aan het opboksen tegen Playstation en Xbox. Allemaal streden ze om het maken van de vetste games met de mooiste graphics. Nintendo besloot zich te verdiepen in doelgroepen die zich helemaal niet met gamen bezig hielden: senioren, jonge kinderen en ouders die wilden dat hun kinderen lekker buiten gingen spelen en bewegen. Ze ontwikkelden een console met de focus op samen spelen, plezier maken met hele gezin én bewegen. De Nintendo Wii was geboren. Er was geen reden meer om te strijden met concurrenten, er was een hele nieuwe markt ontdekt waar Nintendo nu optimaal gebruik van maakte. Een perfect voorbeeld van inzet van de Blue Ocean Strategie. Daar word je als ondernemer enthousiast van toch? Dus zoek een lekker plekje op de hei en ga aan de slag met het vinden van jouw eigen blauwe oceaan.
Speel in op trends
Welke trends spelen er op dit moment waar jij, met jouw kwaliteiten, goed op kunt inspelen? Doe online onderzoek, vraag rond maar sta ook eens stil bij wat je veel op social media voorbij ziet komen. Zo hielpen wij een kapster uit het pittoreske Aldeboarn. Een prachtig dorpje, maar erg klein en met weinig spontane aanloop. Het onderscheidend vermogen van de eigenaresse bestaat uit het werken met natuurlijk haar, haar gezond(er) maken met goede verzorging én het knippen van krullen. Echt een specialisme in het kappersvak. En wat bleek, vanuit de doelgroep was de vraag naar dit specialisme enorm! Vanuit Amerika was de ‘Curly Girl Method’ over komen waaien. Een methode die zich volledig richt op het verzorgen, stylen en knippen van krullend haar. Hele Facebookgroepen werden opgericht. Duizenden leden, veel interactie en enorme betrokkenheid. De positionering voor Salon de Boarn was geboren: Dé krullenkapper van Friesland. En je raadt het al, eigenaresse Marleen heeft sindsdien consequent ‘kerstdrukte’, zoals ze het zelf zo mooi noemt. Op welke trend kan jij inspelen?
Aan de slag! Toch…?
Zo. Nu kun jij een goede 1e stap zetten in het neerzetten van een sterk merk. Hierna is het tijd om je kernwaardes uit te werken, je doelgroep en hun klantreis in beeld te brengen, een plan te hebben voor communicatie die echt impact maakt en na te denken over hoe jij van je klanten echte fans maakt. Maar ja, toen was daar het Corona virus. En Corona’s a bitch. Ook voor ondernemers. Daarom bieden wij: Eerste Hulp Bij Ondernemen. EHBO in tijden van de Coronacrisis.
De tent draaiende houden tijdens de Coronacrisis
We willen helpen om jouw tent draaiende te houden, door GRATIS een online spreekuur aan te bieden. Het is nu tijd om creatief te worden en in oplossingen te denken. En precies dat, kunnen wij als geen ander. Onze creatieve strategen Kas en Hjalmar staan klaar om je één uur online advies te geven. Via een online videochat kunnen zij je helpen met de strategische uitdagingen waar je nu voor staat, bedenken ze samen met jou in het snelst mogelijke tempo hoe je toch voldoende omzet kunt gaan draaien of hoe je deze crisistijd kunt doorkomen of zelf je concurrentie voor kan blijven. Het is tijd om te schakelen en te denken in mogelijkheden. Je staat er niet alleen voor!
Plan een afspraak met Kas via kas@opgevallen.nl of 0631220438
Plan een afspraak met Hjalmar via hjalmar@opgevallen.nl of 0645481296