We registreren vaak een domeinnaam bij het hebben van een goed idee: bijvoorbeeld een nieuw product of dienst, evenement, een ondernemening dat we ooit willen gaan beginnen, etc. Na verloop van tijd kan blijken dat het toch niet zo'n goed idee was, of dat er niet voldoende tijd of succes was behaald. Vaak zeggen klanten dan de domeinnaam op. Waarom immers voor iets betalen wat je toch (vrijwel) niet meer gebruikt. Toch zijn er een aantal risico's waar je even bij stil moet staan als je een domeinnaam opheft. In deze blogpost zetten we die op een rijtje, met wat tips hoe je afscheid kunt nemen van een domeinnaam.
Eerst gaan we kijken wat er gebeurd als je een domeinnaam opzegt. Als de verlengdatum nadert van een opzegde domeinnaam, dan wordt deze opgeheven en komt deze eerst voor een periode "in quarantaine". Tijdens deze periode is de domeinnaam niet meer bereikbaar op het internet, maar kan deze ook nog niet door derden opnieuw worden geregistreerd. Bij .nl domeinnamen is de quarantaineperiode bijvoorbeeld 40 dagen, en de lengte van deze periode scheelt per domeinextensie.
De vorige houder van de opgeheven domeinnaam kan de domeinnaam dan - tegen kosten - heractiveren en uit quarantaine halen. De domeinnaam is dan weer actief op het internet. Als dat niet gebeurd, dan komt de domeinnaam na de quarantaineperiode beschikbaar voor registratie. Iedereen kan de domeinnaam dan weer opnieuw registreren.
Er zijn zelfs robots actief op internet die kijken welke domeinnaam beschikbaar komen, en afhankelijk van een aantal factoren een interessante domeinnaam heel snel weer kunnen registreren. Ze kijken bijvoorbeeld naar de indexering in Google, hoeveel andere pagina's naar dit domein verwijzen, hoe oud het domein was, en de mogelijke waarde om de domeinnaam te verkopen.
Het tweede risico is dat de nieuwe houder de website op de domeinnaam kan misbruiken. De vorige website kan bijvoorbeeld uit online archieven worden gedownload, opnieuw online worden gezet onder de domeinnaam, en zo kan de nieuwe eigenaar zich als jou voordoen op het internet - zonder dat jij nog controle hebt over de website of domeinnaam. Ze kunnen dan zien welke bezoekers op jouw website komen, of een concurrent kan bestellingen ontvangen via de opnieuw online gezette website. Ook kan de nieuwe houder de website doorlinken naar andere, dubieuze sites waar je misschien niet mee geassocieerd wilt worden.
Voorbeelden van waar het misging wat Heinz ketchup, die een QR code op ketchupflessen had geplaatst. De domeinnaam achter deze QR code had Heinz niet verlengd, waarna de nieuwe eigenaar de website doorlinkte naar een pornosite. Hetzelfde gebeurde voor een Nederlandse basisschool die hun domeinnaam niet op tijd had verlengd.
Het eerste risico is dat de nieuwe houder misbruik kan maken van de e-mail op de domeinnaam. Allereerst kunnen ze elke mail die nog binnenkomt, inzien. Hier kan natuurlijk gevoelige informatie tussen zitten. Als de domeinnaam gebruikt is als gebruikersnaam/login bij online diensten, dan kunnen kwaadwillenden een wachtwoord-reset uitvoeren en zo toegang krijgen tot die dienst. Ten slotte kan de nieuwe houder ook e-mail namens de domeinnaam versturen naar ex-klanten en -relaties, en zich zo voordoen als het bedrijf wat de domeinnaam daarvoor in gebruik had.
Samen met de SIDN, checken we tegenwoordig of er nog e-mail binnenkomt op een opgeheven domeinnaam die in quarantaine staat. Als dat zo is, informeren we de klant hierover. De klant kan dan beslissen of hij of zij de domeinnaam dan uit quarantaine wil halen. Let er op dat deze check momenteel alleen nog bij .nl domeinnamen wordt gedaan.
Als je toch een domeinnaam wilt opheffen, dan hebben we hieronder een aantal tips waar je aan kunt denken - voordat je besluit een domeinnaam op te zeggen.