In deze blogpost leg ik je uit hoe je short form video content kunt maken en welke platformen je het best kunt gebruiken. Wist je dat deze content de meest populaire en effectiefste social media content format is? Het is dan ook niet vreemd dat 30% van de marketeers op deze vorm van sociale media strategie inspeelt.
Short form video content is elke soort content wat onder 60 seconden is. Volgens sommige marketeers mogen echter de video's ook drie minuten duren. Deze content is bedoeld om snel en gemakkelijk te bekijken, en het kunnen ook fragmenten zijn uit YouTube video's. Ook zie je dat bedrijven snelle korte teksten gebruiken in de video, zodat de kijker niet perse geluid aan hoeft te hebben voor de video.
Short form content in in een snel tempo één van de meest populaire vormen van sociale media-content aan het worden. Dus als je bedrijf er momenteel geen gebruik van maakt, zou je het moeten overwegen. Hieronder een paar feitjes:
Korte video's zijn dus boeiend voor de kijker en vaak goed converterend.
Er zijn drie hoofdplatformen om te gebruiken voor short video content, die ik hieronder zal behandelen:
Instagram is de app gestart in 2010, waarmee mensen foto's konden delen en is consistent gegroeid en verder ontwikkeld. Instagram is nu onderdeel van Meta, het bedrijf achter Facebook. Instagram heeft hun eigen versie van short form video's gelanceerd in 2019, en heet Reels. Reels zijn extreem populair geworden op Instagram, dankzij dat Instagram Reels vaak toont in de tijdslijn van gebruikers.
YouTube is in 2005 gestart en heeft zich gestaag staande gehouden als het leidende videoplatform. YouTube wilde niet achterblijven met short form video's en heeft daarom YouTube Shorts gelanceerd.
TikTok is gelanceerd in 2016 en was het eerste platform voor short form video's. Het TikTok-platform is uitsluitend gefocust op dergelijke korte inhoud.
Klaar om te beginnen met het maken van je eigen opvallende korte video's? Hieronder deel ik negen tips die je in gedachten kunt houden, tijdens het maken van de short form content:
Om content te creëren die past op de short-form videoplatforms, zul je eerst tijd moeten besteden aan het consumeren van content op deze platforms. Dit is het leuke gedeelte, maar zorg ervoor dat je je tijd toch verstandig besteedt ;)
Zijn er onderwerpen die keer op keer worden gebruikt? Als dat zo is, is dat waarschijnlijk onderdeel van een trend. Videomakers en merken proberen vaak in te springen op trends, omdat dit de kans vergroot dat je video meer mensen bereikt. En als iemand een trend herkent terwijl ze je video tegenkomen, is de kans groter dat ze de gehele video bekijken.
De aard van deze korte videoplatforms is dat gebruikers omhoog scrollen om snel van video naar video te gaan. Dit betekent dat het voor kijkers heel gemakkelijk is om langs je video te scrollen als ze niet meteen worden aangetrokken. Om dit tegen te gaan, begin je met een hook. Je kunt dit doen door je opname te starten met iets dat eye-catching is, of je kunt ervoor zorgen dat je geluid de aandacht trekt.
Ongeacht of je ervoor kiest om een muziekclip of een trending soundbyte aan je video's toe te voegen, of ervoor kiest om volledig originele inhoud te maken - je moet ervoor zorgen dat het altijd relevant is voor je merk/bedrijf en het content is die je doelgroep graag zou willen zien. Een paar voorbeelden zijn: tutorials of how-to video's, verhalen, industrietips, reviews of testimonials en/of interessante feitjes.
Als je eerder hebt geïnvesteerd in het maken van een aantal langere video's, gebruik die dan! Je kunt het beeldmateriaal eenvoudig bijsnijden zodat het op een verticaal scherm past en je kunt clips uit je langere video's halen met behulp van een videobewerkingstool. Dit is een mooie manier om te beginnen met het publiceren van short form content terwijl je nog bezig bent met het afronden van je strategie en het brainstormen over verdere ideeën.
Hoewel sommige video's, zoals diepgaande tutorials of verhalen, de TikTok-limiet van 3 minuten halen, is het in het beste geval minder dan 60 seconden, of soms zelfs minder dan 15 seconden. Dit zorgt ervoor dat je video kort maar krachtig is. Je video's hoeven geen volledige productie te zijn voor een kort videoplatform. Profiteer daarvan door te variëren tussen microvideo's (minder dan 15 seconden) en video's die tussen de 30 en 60 seconden duren.
Als je resultaten wilt behalen met short form content, dan moet je regelmatig nieuwe video's plaatsen. Het ideale zou zijn om 1 keer per dag te posten, maar minimaal 1 keer per week is een goed beginpunt. Dit zorgt ervoor dat je genoeg content hebt voor het algoritme om uit te kiezen en om aan je doelgroep te laten zien.
Dit heb ik eerder genoemd, maar het is belangrijk: je hoeft geen aparte strategieën te maken voor TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts. Hoewel je ervoor kunt kiezen om bepaalde video's slechts op één van die platforms te delen, kun je je korte video's eenvoudig delen op alle drie platforms, en daarnaast ook op je Instagramverhalen, Facebookverhalen of zelfs Twitter-account.
Verkorte videoplatforms zijn bedoeld om op mobiele apparaten in een verticaal formaat te worden bekeken. Hoewel hergebruikte lange inhoud kan worden bijgesneden tot een verticaal formaat, kun je bij het maken van nieuwe korte video's het beste verticaal opnemen, zodat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. Bovendien is het laatste wat je wilt doen een horizontale video op een verticaal platform plaatsen: je publiek zal de video niet zo gemakkelijk kunnen zien en het zal niet zo aantrekkelijk zijn op hun scherm.
Hoewel je niet veel ruimte hebt in je bijschrift, is het nog steeds een geweldige plek om extra context aan je video te geven, dus gebruik het verstandig. Je kunt een call-to-action toevoegen, meer informatie delen die niet in de video wordt behandeld.