Je website en e-mail staan op servers in datacentra, die veel stroom verbruiken en zo dus broeikasgassen uitstoten. Ook de computers van jezelf, je klanten en bezoekers verbruiken stroom. Een gemiddelde website met zo'n 1.000 pageviews per maand stoot jaarlijks ongeveer 21 kg CO2 uit, net zoveel als een auto die 100 km rijdt. In deze blogpost vertellen we je 3 manieren waarop je de klimaatimpact van je website kunt verkleinen.
Het allereerste punt waar je naar kunt kijken voor het vergroenen van je website is de keuze van je hosting provider. Je hosting provider maakt namelijke keuzes welke datacentra en servers er worden gebruikt voor het hosten van je site.
De keuze voor het datacentra is daarbij het allerbelangrijkst. Datacentra gebruiken veel stroom, namelijk 2,3% van het totale stroomverbruik in Nederland. Het is daarom belangrijk dat er gekeken wordt hoe zij stroom inkopen. Wij hebben onze serverinfrastructuur in datacentra van Interxion staan, die uitsluitend van windenergie gebruik maken.
Ook de keuze hoe servers worden gebruikt en opgezet is van belang. Wij gebruiken slimme caching- en optimalisatietechnieken voor het tonen van websites, en die zorgen ervoor dat er veel minder processorcapaciteit nodig is voor elke websitebezoeker. Zo wordt er veel minder energie verbruikt. Daarnaast wordt onze servercapaciteit vollediger benut door de inzet van zowel virtualisatie als containerisatie.
Helaas is het lastig om je website CO2-neutraal of -positief te maken. Zo gebruiken de computers van al je bezoekers ook stroom tijdens het bezoeken van je site, waar je qua energieverbruik en compensatie geen invloed op hebt.
Je kunt ervoor kiezen om bomen te laten planten om zo ook deze uitstoot te compenseren. Als je je website bij XXL Hosting onderbrengt, dan doen wij dit voor je. We laten namelijk voor elke website die bij ons gehost staat een boom planten. Elk jaar weer. Wij werken hiervoor samen met Eden Reforestation Projects, die lokale bevolking in landen zoals Madagascar, Haïti, Nepal en Indonesië aanneemt om bomen te planten. Zo compenseren we niet alleen CO2, maar krijgen deze mensen ook een betere toekomst. Tot op heden hebben we al meer dan 7.000 bomen laten planten!
Als laatste kun je tijdens het bouwen en onderhouden van je website ook rekening houden met de energie-efficiëntie.
Een goede, eerste stap is is het gebruik maken van de "Website Carbon Calculator". Deze tool laat zien wat de klimaatimpact van je website is. Zo zie je hoeveel CO2 er wordt uitgestoot als iemand je site bezoekt.
De zaken waar je vervolgens als websitebouwer of -eigenaar rekening mee kunt houden om de klimaatimpact van je site te verkleinen, zijn:
De doelen van Search Engine Optimalisatie (SEO) zijn niet alleen om meer verkeer te krijgen en waarde te leveren, maar ook om energieverbruik te verminderen. Bij het optimaliseren van een website help je mensen om snel en gemakkelijk de informatie te vinden waar naar gezocht wordt. Hierdoor hoeft men minder tijd te besteden naar het zoeken van de informatie ze nodig hebben. Dit betekent dat er minder energie wordt verbruikt en de verbruikte energie wordt gebruikt om echte waarde te leveren aan de gebruiker.
Het schrijven van teksten heeft net als bij SEO impact op de efficiëntie van websites, omdat het invloed heeft op de hoeveelheid tijd die mensen besteden aan het browsen op websites. Wat je wilt voorkomen is dat mensen hun tijd verspillen aan het doorzoeken van inhoud die voor hen weinig of geen waarde heeft. Daarom kan het duidelijk en efficiënt schrijven van teksten helpen om verspilde tijd op internet te verminderen en op zijn beurt verspilde energie te verminderen.
Bij gebruikerservaring (UX design) is het doel dat mensen de dingen kunnen vinden die ze willen en de acties die ze moeten ondernemen op de meest gestroomlijnde manier kunnen uitvoeren. Een goede gebruikerservaring zorgt ervoor dat het gebruik van internet voor iedereen gemakkelijker en leuker. Dit vermindert ook de hoeveelheid energie die wordt verspild aan het navigeren naar pagina's die niet relevant zijn.
Hoe meer afbeeldingen en video's je gebruikt en hoe groter die afbeeldings- en videobestanden zijn, hoe meer gegevens er moeten worden overgedragen en hoe meer energie er wordt gebruikt. Bij elke afbeelding en video zou je moeten nadenken over of het waarde levert aan de klant. Kan de afbeelding ook kleiner worden gemaakt, of weg worden gelaten? Zorg er bij video's voor dat ze kort zijn en dat auto-play uit staat. De bezoekers kan dan beslissen of ze de video willen afspelen.
Wil je meer tips? Kijk dan eens naar deze blogpost: https://www.wholegraindigital.com/blog/website-energy-efficiency/