Vorige maand hebben we SEO toolkit geintroduceerd. Een doe-het-zelf dienst waarmee je zelf de vindbaarheid van je website kunt verbeteren. Als je met SEO aan de slag gaat, is de eerste stap het bepalen van de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. In deze blogpost leggen we tweetal SEO begrippen uit waarmee je de juiste zoekwoorden kunt selecteren: de longtail en het zoekwoordcluster.
Als mensen zoeken op Google, voert men steeds minder vaak 1 woord als zoekterm in. Je krijgt dan namelijk heel veel, vaak niet relevante zoekresultaten. Het zoeken op meerdere woorden als zoekterm wordt populairder, want de kans op relevantere zoekresultaten is dan een stuk groter. Als je een website hebt, is het belangrijk om hier rekening mee te houden. In de SEO wereld heeft men het dan vaak over de "short tail" en de "long tail":
Ik geef even een voorbeeld om het verschil tussen een "short tail" en "long tail" zoekwoord duidelijker te maken. Als je als zelfstandig ondernemer in Utrecht belastingadvies nodig hebt, heeft het weinig zin om op "Belastingadvies" te zoeken. Je zou dan veel niet relevante resultaten te zien krijgen. Door op "Belastingadvies voor zelfstandige ondernemers in Utrecht" te zoeken, is de kans dat je de voor jou perfecte adviseur vindt, een stuk groter.
Als jij dus een website hebt als belastingadviseur, die voornamelijk werkt voor zelfstandige ondernemers in Utrecht, dan is het dus slim om gevonden te worden op de "long tail" zoekterm. De kans dat je website op de eerste resultatenpagina van Google te zien zal zijn, is een stuk groter - omdat het aantal concurrenten kleiner is. Ook de kans op conversie is groter, omdat je een zeer relevant antwoord op de ingevoerde "long tail" zoekterm hebt.
Het tweede SEO begrip die ik wil behandelen in deze blogpost is het "zoekwoordencluster" ("keyword cluster" in het Engels). Het is natuurlijk niet slim om je slechts op 1 zoekterm te focussen. Het is beter om je te richten op een set aan zoektermen (= zoekwoordencluster), die dan allemaal iets met elkaar te maken hebben. Zo kan je website gevonden worden op meerdere zoektermen. Ook Google zal je website wellicht voor bepaalde zoekwoorden in het cluster als relevanter beschouwen, en je website een hogere positie in resultaten geven voor deze zoektermen.
Een voorbeeld van een zoekwoordencluster met "loodgieter amsterdam" als hoofdzoekterm is bijvoorbeeld:
Zoals je ziet, hebben alle subtermen wel iets te maken met de hoofdzoekterm. Schematisch ziet een zoekwoordencluster er als volgt uit:
Nadat je het zoekwoordencluster hebt bepaald, is het zaak dat je alle zoektermen gaat opnemen in de content van je website. Dit kan door bestaande pagina's aan te passen. Je kunt bijvoorbeeld een alinea toevoegen met content over een bepaalde subterm. Ook kun je subpagina's aan je website toevoegen, waarnaar gelinkt wordt vanaf een bestaande pagina op je website (en viceversa).
Wil je aan de slag om de vindbaarheid van je website in Google te verbeteren? Probeer dan onze SEO toolkit. Momenteel kun je deze bestellen met 50% korting voor het eerste jaar!