Wist je dat je domeinnaam een bepaalde autoriteit heeft? Domein autoriteit is belangrijk voor hoe je website scoort in Google. Niels Heijligers legt als onze eerste gastblogger uit wat dit precies is, hoe je de score van jouw site kunt checken, en geeft hij je een aantal tips om dit te verbeteren.
Ben je zelfstandig ondernemer? Dan heb je ongetwijfeld een eigen website. In veel gevallen is een website het online visitekaartje van jouw onderneming. Mogelijk gebruik je jouw website ook wel om producten te verkopen. In beide gevallen wil je natuurlijk dat jouw website goed vindbaar is door (potentiële) klanten. Een hoge ranking in de zoekmachines is in dat geval belangrijk. Hoe hoger jouw positie in een zoekmachine, des te sneller iemand op jouw website uitkomt. Je kunt jouw positie verbeteren door aandacht te besteden aan zoekmachineoptimalisatie (SEO). Voordat je hiermee begint, is het natuurlijk handig om te weten hoe jouw site scoort. Dit kun je achterhalen met de domein autoriteit (domain authority). In onderstaande tekst vertellen wij je wat domein autoriteit is en hoe je de score van jouw site kunt checken. Ook geven we jou tips om de domein autoriteit van jouw website te verhogen.
Wat is domein autoriteit precies?
Lang niet iedereen is bekend met domein autoriteit. Heb je ook nog niet eerder van dit begrip gehoord? Geen probleem, want we leggen je hier eerst uit wat het precies is. Domein autoriteit is in feite niets anders dan een nummer dat aan jouw website gehangen wordt. Dit nummer tussen de 0 en de 100 geeft aan wat de waarde van jouw internetdomein is. Hoe hoger het getal, des te beter scoort jouw website.
De domein autoriteit is ontwikkeld door het Amerikaanse internetbedrijf Moz. In feite ontwikkelde Moz een tool om te bepalen hoe hoog jouw site scoort met verwijzingen vanaf andere websites. De algemene regel hierbij is dat hoe meer websites met een goede autoriteit naar jouw website verwijzen hoe hoger de autoriteit wordt van jouw website.
Is jouw website net in de lucht? Dan is de kans groot dat de domein autoriteit nog 0 (of iets hoger) is. Naarmate je de site beter inricht, word de domeinautoriteit steeds hoger en hoger. Hoe beter je het aanpakt, des te dichter je in de buurt komt van de 100. Verwacht niet dat het je wel even lukt om de maximale score te behalen. Dit is namelijk enkel weggelegd voor zeer grote bedrijven. Zo slagen alleen bedrijven zoals Google en Facebook erin om een domein autoriteit van 100 te behalen.
Ga je aan de slag met jouw website? Dan merk je in het begin dat de domein autoriteit relatief snel stijgt. Althans, wanneer je het goed aanpakt. Hoe hoger de score uitvalt, des te lastiger het is om deze te verhogen. Scoort jouw website nu bijvoorbeeld 40 op basis van domein autoriteit? Dan is dat al een hele goede score en wordt het steeds lastiger om te blijven groeien.
Hoe bepaal ik de huidige domein autoriteit van mijn website?
Na het lezen van de bovenstaande tekst weet je wat domein autoriteit is. Nu je dit weet, ben je vast en zeker benieuwd naar de score van jouw website. Het is echter aannemelijk dat je niet weet hoe je dit kunt achterhalen. Gelukkig is dit betrekkelijk eenvoudig. Je kunt namelijk verschillende online tools gebruiken om de domein autoriteit van jouw website te achterhalen. We zetten er hieronder drie voor je op een rijtje.
Drie tips om jouw domein autoriteit te verhogen
Heb je een van de bovenstaande tools gebruikt om de domein autoriteit van jouw website te checken? Dan bestaat de kans dat je niet tevreden bent over de score. In dat geval is het zaak om de domein autoriteit van jouw site te verhogen. Maar hoe doe je dit eigenlijk. Wij geven je hier drie tips.