Een website en e-mail van een hostingpakket staan momenteel bij ons op dezelfde server. Dit gaan we de komende maanden veranderen. Websites en e-mail komen dan op aparte servers te staan, wat een aantal voordelen heeft. In deze blogpost leg ik uit wat die voordelen zijn, en wat je kunt verwachten van deze verandering.
Let op: we hebben de implementatie vanwege een aantal technische issues in eerste instantie uitgesteld. Onderaan deze blogpost kun je de details hierover lezen.
Nu komt zowel het websiteverkeer als ook het mailverkeer voor je hostingpakket altijd op dezelfde server uit, zoals in het volgende schema wordt weergegeven:
We gaan binnenkort de website en e-mail van je hostingpakket van elkaar splitsen, en op aparte servers zetten. Het websiteverkeer wordt dan door een andere server afgehandeld dan het mailverkeer, zoals in het onderstaande schema wordt getoond:
Er zijn een aantal voordelen om je website en e-mail op aparte servers te plaatsen:
Ons plan is om tijdens de maanden oktober, november en december van dit jaar deze wijziging server voor server door te voeren. Als jouw hostingpakket (of de hostingpakketten van je klanten als je reseller bij ons bent) bijna aan de beurt is, krijg je van te voren een aankondiging per e-mail.
De impact voor klanten is zeer gering, en er is in veel gevallen geen actie nodig. We verplaatsen alle mailboxen naar de andere server, waarna deze server het versturen en ontvangen van e-mail voor je hostingpakket overneemt. De mailinstellingen veranderen niet. Dit doen we per hostingpakket.
Er zijn twee situaties waarbij actie van de klant nodig is:
Eind vorige week hebben we een deel van de hostingpakketten op 1 server gesplitst naar een aparte web- en mailserver. Ondanks dat we deze omzetting uitvoerig hebben getest op onze acceptatie-omgeving, kwamen we tijdens de uitrol een aantal technische issues tegen. We hebben via een call overleg gepleegd met cPanel, ons control panel-leverancier. We hebben besloten om deze implementatie tijdelijk stop te zetten, en uit te stellen naar de nabije toekomst - wanneer deze technische issues zijn verholpen.
De grootste "show stopper" was dat het na de omzetting van van een hostingpakket naar een aparte mailserver, het toch niet meer mogelijk bleek om - zonder hulp van ons - over te stappen naar een externe mailprovider (zoals Office365 of Google Workspace). We moesten een hostingpakket dan eerst terugmigreren, waarna de wijziging pas kon worden gedaan. Dit is een van de issues die ons niet wenselijk leek. cPanel heeft aangegeven hieraan te werken.
Desondanks de gevonden issues, zijn we nog steeds erg positief over dit project - en blijven we van plan om dit project in de nabije toekomst weer op te pakken. We houden je daarover uiteraard via onze nieuwsbrief of blog op de hoogte. Kom je er niet uit? Neem dan gerust contact met ons op! https://www.xxlhosting.nl/contact
Klik hier voor contact